Solfège

<< open je oren! >>

Solfège betekent (relatieve) gehoortraining, of te wel ‘weten wat je hoort’. Voor iedereen die zich wil verdiepen in de ‘gedachte achter de muziek‘: de taal muziek en de grammatica erachter. De meeste leerlingen komen met de vraag “ik wil weten wat ik nu eigenlijk aan het doen ben op mijn instrument!“, of “ik weet dat er een soort logica zit achter de muziek, waarom ‘het werkt’, maar ik zie het grotere plaatje niet“.

 


 

Wat ga je leren in deze cursus?
Alles, maar dan ook alles!, over intervallen, akkoorden en
toonladders. Niet alleen de theorie hiervan, maar ook het razendsnel op gehoor leren herkennen en kunnen benoemen. Je gaat je voorstellingsvermogen trainen en je gaat verbaasd zijn over de mogelijkheden die je dat gaat bieden, als eenmaal ‘je oren openzijn. Daarnaast ook: ritme-tikken, van blad lezen, notenschrift en een oude do-re-mi methode van omstreeks 1910 (en nog steeds actueel).

En dit alles in een warme omgeving waarin je gestimuleerd wordt -en zelf ook anderen kunt stimuleren- om intensief en op een goede en persoonlijke manier deze onderwerpen onder de knie te krijgen. Dit is ook de reden waarom ik met een kleine groep werk.

  • Een must voor mensen die auditie bij een beroepsopleiding
    willen doen – de praktijk leert dat de meeste mensen stranden op dit
    onderdeel. Deze cursus zal je in 1,5 jaar opleiden tot het niveau dat
    gevraagd wordt bij een auditie.
  • Met spoed solfège/theorie nodig? Neem in dat geval contact met me op.

 

Eef Albers (Nederlands beste fusion gitarist) na een gezamenlijk optreden: “Vincent, je bent een geweldig gitarist”

 

Voor wie?
Solfège is voor ALLE muzikanten. Ik heb in de loop van de jaren gitaristen, bassisten, drummers, zangers en zangeressen, toetsenisten en dirigenten op les gehad. Ik geef elke week aan 2 groepen les (gevorderden en beginners) over dit o-zo boeiende -maar helaas ook onbekende- onderwerp. Er staan hier 2 video-testimonials van (oud-)leerlingen. Lees hieronder het interview met Luuk en Tom. Veel leerlingen maken foto’s of audio-opnames tijdens de les.

 


Tom en Luuk over Solfège & Theorie:

Tom en Luuk hebben afdeling A t/m D gevolgd, en hebben vervolgens een verdieping gedaan, waarbij we meer de diepte ingegaan zijn en cross verbanden hebben gelegd. Dit is hun verhaal, van hoe het begon tot terugkijkend op de hele cursus:

Tom: “Hoe doen andere mensen dat dan?” Ik wist dat mijn kennis over mineur pentatoniek te kort schoot. Ik wilde graag solfège doen, omdat ik aanvoelde dat ik dit

Luuk (links) – geluidstechnicus. Foto: Ron van Varik

moest gaan doen. Het was de volgende stap in mijn muzikale ontwikkeling – ik moet dit nu gaan leren. Ik had er ooit wel een boekje over gelezen, maar daar had ik niets aan. Ik snapte het wel, maar ik zag het totaalplaatje niet, waardoor ik het niet ging toepassen. Ik was dus nieuwsgierig. Daarnaast wilde ik een eigen studio starten (audioscape), en dus was het een noodzaak. Twee goede vrienden van mij hadden, los van elkaar, deze cursus al gevolgd bij Vincent en waren daar erg positief over.

 

Luuk: Voor mij lag het iets anders. Ik wilde auditie gaan doen voor het conservatorium en solfège is dan een verplicht onderdeel van je toelating. Ik zocht op internet naar een solfège cursus in de buurt. Er was weinig te vinden. Ik zag dat Vincent zelf ook gitarist was. Ik wilde dat de theorie zou aan sluiten op gitaar. Langzamerhand werd het nut me duidelijker. Ik moest in het begin wennen aan de manier van denken, bijvoorbeeld dat een ‘f’ en ‘eis’ niet hetzelfde is. Het is alsof je een andere taal leert.

Tom vervolgt daarop: Ik wilde het daarom koppelen aan mijn eigen ervaringen, het praktisch maken. Waar ik in de praktijk tegenaan liep, wilde ik met theorie verklaren. Anders doe ik er niets mee. Dan wordt het droge informatie. Ik merkte tegelijkertijd ook dat ik beter met andere muzikanten ging communiceren.

Luuk: Dat herken ik. Ook al pakte ik het snel op, als het droge informatie blijft weet ik

[caption id="attachment_148" align="alignleft" width="150"] Tom – gitarist en producer (Audioscape)[/caption]

niet wat ik er mee moet doen. Bij mij ging die overgang geleidelijk. Ik kreeg meer overzicht toen ik alle ‘eilandjes’ aan elkaar begon te verbinden. Ik had een eerste auditie gedaan en die had ik niet gehaald. Ik besloot de focus op mijn audities los te laten en het meer voor mezelf te doen. Ik begon meer vrijheid te voelen om het naar mijn eigen inzicht te buigen. Ik begon het minder als een verplichting te zien, waardoor het me ook minder energie kostte. Ik haalde er op die manier veel meer uit voor mezelf. 

Tom: Ja, dat klopt. Ik weet nog dat Vincent zei: “zing eens intervallen, gewoon voor de lol”. Dat was een eye-opener voor me. Het gebeurt allemaal spelenderwijs. Ik kan me voorstellen dat als er, zoals bij Luuk, een auditie op het spel staat, dat je minder vrij, minder open bent.

Luuk: Ik heb ook gemerkt dat het me meer zekerheid gaf. Door hard te werken, veel te herhalen, werd ik comfortabeler. Ik kon terugvallen op een basis.

Tom: Dat hoor ik ook terug bij sommige van mijn helden. Daar voel je de noodzaak. Ook al hebben ze, bijvoorbeeld Lindsey Buckingham, nooit een theorieboek van binnen gezien. Pure wilskracht.

Luuk: Wat je doet, wil je goed doen. Iedereen bereikt dat op een andere manier.

Tom: Hierbij hoorde voor mij ook de realisatie dat theorie op een gegeven moment bevrijdend gaat werken in plaats van beperkend, omdat je, zoals Luuk ook zei, de taal beter gaat spreken en je er, na het snappen, ook creatief mee om kan gaan. Het geeft je dan meer mogelijkheden en tegelijkertijd meer houvast. (*)

Luuk: En dat doe je door het eerst bewust te leren, en dan onderbewust toe te passen. Kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. Overzicht over je instrument hebben en daardoor ook kunnen vertrouwen in je vaardigheden. Zodat je extremere dingen kunt doen en in het diepe durft te springen.

Tom en Luuk: de cursus is gericht op het creatieve. Bij anderen is de focus op alleen theorie, zo van ‘zo moet het’, ‘zo hoort het’. De manier van lesgeven is fijn. Het is aan jezelf hoe je het toepast. Het gaat echt over muziek. Je leert er tools, vaardigheden die we zullen blijven gebruiken.

(*) Ik (Vincent) wil daar graag iets aan toevoegen. Allereerst ben ik blij en (wellicht wat ongepast, omdat het hun verdienste is tenslotte) trots op wat Luuk en Tom hier zeggen – ze zijn in staat om heel precies te verwoorden waar het om gaat. En dat is een belangrijke stap naar vakmanschap! Dat realiseerde ik me eerder tijdens dit interview, dat we met elkaar deden. Allertweetst wil ik in dit verband een voorbeeld aandragen buiten de muziek om: Van Kooten en De Bie, beiden Neerlandicus en in die hoedanigheid kennen zij ‘de regels’, de grammatica van de Nederlandse taal. Klik op de link en let op hoe ze spelen met de taal – iets dat je alleen kunt doen, als je de taal meester bent.

Lees meer


Lesmateriaal

  • ALGEMENE EENVOUDIGE MUZIEKLEER – Bernard Nelleke (ISBN90-71673-01-4), ong 20 euro
  • Div kopieen/aantekeningen uit POZZOLI, SWINGELINGSERIE (Rik Elings), VAN ‘T BLAD ZINGEN (Marie Egmond) etc.